MULTIMEDIALE THEATERVOORSTELLING ONDER 1 DAK (2014) VAN JAN FABRICIUS (1914)

Mogelijk gemaakt dankzij;

Provincie Drenthe, Gemeente Assen, St. Sluyterman van Loo, Prins Bernard Cultuur Fonds, RCOAK, Emmaplein Foundation, VSB Fonds & Gemeente Tynaarlo en Gemeente Aa en Hunze, Zorgcollectief Zuidwest Drenthe...

Onder één dak is een coproductie van ROODPALEIS, Zorgcollectief Zuidwest-Drenthe en Theater De Nieuwe Kolk, Bibliotheek Assen in samenwerking met Interzorg Assen en Huus van de Taol.

 

images/logo_provincie_drenthe.jpg

 

 images/vsbfondspayoffcmyk.jpg

 

images/fonds_sluyterman_van_loo_klein.jpg

 

images/logo_gemeente_assen_copy.jpg

images/rcoak_logo.jpg

 

images/cultuurfonds_horizontaal_kleur.jpg  

images/emmaplein_foundation_logo_crop_copy.jpg

&

 

images/logo_zzwd.jpg

_________________________________________________________________________


images/rplogopdf1rp.jpgStichting Be-wonder           images/dnk_tb_logo_cmyk2.jpg

ROODPALEIS speelt ONDER ÉÉN DAK

 

Oorspronkelijke tekst: Jan Fabricius

Concept, regie, interviews en multimedia: Betsy Torenbos

Bewerking en dramaturgie: Jo Willems

 

Dagblad v h Noorden ****

Eric Nederkoorn:

Torenbos bewijst zoals in al haar producties, haar liefde voor de oudere mens.

Met fijn gevoel voor choreografie, voor het gebruik van ruimte, weet ze haar acteurs met elkaar en de techniek samen te smeden, in een geloofwaardig, helaas donker vooruitzicht.

 


 images/dvhn20140526do01042007.jpg

 


FACEBOOK https://www.facebook.com/roodpaleis

De sfeer van de voorstelling is sereen. De acteurs bewegen zich langzaam over de vloer waar het publiek omheen zit. Uit de verte klinkt voortdurend heel zacht muziek, vaak door een enkel instrument voortgebracht. Het licht is overwegend gedempt. Deze setting zit de drie spelers als gegoten. Alina Kiers als de schoondochter vouwt met rituele kracht haar wasgoed en waagt het net vaak genoeg in de spiegel te kijken om ons te laten voelen dat er binnen in haar van alles broeit. Ben Smit is als oude vader een in zichzelf gekeerde stugge man van wie je weet dat er weinig voor nodig is om hem te laten ontploffen. Bas de Bruijn speelt de zoon met precies die ingehouden twijfel waar deze rol om vraagt. - See more at: http://www.theaterkrant.nl/recensie/onder-een-dak/#sthash.eVGtOsqq.hUfrBM5l.dpuf

De sfeer van de voorstelling is sereen. De acteurs bewegen zich langzaam over de vloer waar het publiek omheen zit. Uit de verte klinkt voortdurend heel zacht muziek, vaak door een enkel instrument voortgebracht. Het licht is overwegend gedempt. Deze setting zit de drie spelers als gegoten. Alina Kiers als de schoondochter vouwt met rituele kracht haar wasgoed en waagt het net vaak genoeg in de spiegel te kijken om ons te laten voelen dat er binnen in haar van alles broeit. Ben Smit is als oude vader een in zichzelf gekeerde stugge man van wie je weet dat er weinig voor nodig is om hem te laten ontploffen. Bas de Bruijn speelt de zoon met precies die ingehouden twijfel waar deze rol om vraagt. - See more at: http://www.theaterkrant.nl/recensie/onder-een-dak/#sthash.eVGtOsqq.hUfrBM5l.dpuf

 

 images/mediumo1d.jpg

 

 

Jan Fabricius - honderd jaar later

Theater over zorg voor elkaar

 

‘Ik heb hier drie papiertjes.

Precies even groot, allemaal zelfde formaat, zelfde kleur.

Op dit papiertje staat: Vader

Jullie willen dit echt zo? Dat het lot beslist?

Laten we dan maar beginnen.’

 

Wanneer moeder overlijdt, staan vier volwassen kinderen voor een duivels dilemma. Wie ontfermt zich over vader? Niemand staat te juichen om de oude man in huis te nemen. Loten lijkt de eerlijkste, maar niet meest eerbare optie.

Precies honderd jaar geleden schreef Jan Fabricius (Assen, 1871) Onder één dak. Anno 2014 is het thema brandend actueel. Allemaal worden we vroeg of laat geconfronteerd met de zorg voor onze ouderen, ouders, opa’s en oma’s.

Zeker nu onze verzorgingsstaat steeds meer veranderingen ondergaat.

ROODPALEIS bewerkt Onder één dak tot een intieme, multimedialetragikomedie. Verschillende generaties komen aan het woord in documentaireblokken binnen de voorstelling. Hun persoonlijke verhalen omarmen Fabricius’ toneeltekst en laten niemand onberoerd.

Over Jan Fabricius

Jan Fabricius (Assen, 1871 – Wimborne, Engeland, 1964) ROODPALEIS eert de komende jaren het werk van de ten onrechte vergeten toneelschrijver Jan Fabricius. De thematiek van zijn stukken is verrassend actueel. Fabricius plaatst kunst in het hart van de samenleving. Datzelfde doet ROODPALEIS.

Over ROODPALEIS / St. Be-wonder

ROODPALEIS huisgezelschap van Theater/Bioscoop De Nieuwe Kolk in Assen, is een kleine, flexibele productiekern rond Betsy Torenbos (DasArts, Ritsaert ten Cate). Het gezelschap maakt theatervoorstellingen waarin een rol is weggelegd voor multimedia, livemuziek, dans en beeldende kunst. Vertrekpunt van de voorstellingen zijn persoonlijke verhalen en herinneringen van ouderen (oral history). Want in het levende geheugen ligt de essentie vantaboes, rituelen en samenleven.

ROODPALEISbrengt voorstellingenzowel in het theater als op locatie. Daardoor bereikt het gezelschap een breed publiek: van ouderen die hun weg naar het theater om fysieke redenen niet meer kunnen vinden tot jongeren die nog niet veel ervaring hebben opgedaan met het kijken naar theater.

Educatietraject

Voor PO 8 en VO is er een special educatietraject rondom dit toneelstuk van Jan Fabricius met multimedia en interviews. Jong en oud ontmoeten en verbinden!

Credits

Oorspronkelijke tekst: Jan Fabricius

Concept, regie, interviews en multimedia: Betsy Torenbos

Bewerking en dramaturgie: Jo Willems

Spel:

Vader: Ben Smit

Zoon: Bas de Bruijn

Schoondochter: Alina Kiers

Personages via multimedia: Antoinette Jelgersma, Arno van der Heyden, Nora Kretz, Jaap Maarleveld, Marleen Paulissen, Albert Secuur, Betsy Torenbos 

Composities: Louis Andriessen - Memento (2009)

Uitvoering Memento: Urara Ishiko

Soundscape, remix: TeZ

Opnames videopersonages, offline editing: Betsy Torenbos

Online editing videopersonages: Sytse Kramer

Registratie voorstelling, online editing: ROODPALEIS i.s.m. Bibliotheek Assen en RTV Drenthe

Zakelijke leiding, marketing: Nina Slagter

Voorstellingsleider: Ruben Bosch

Productie: Betsy Torenbos, Ruben Bosch

Audio: Mark Molema

Licht: Mark Molema en Peter Iewe

Videotechniek tijdens voorstelling: Martin J.A. Lambeek

Techniek: ROODPALEIS i.s.m. De Nieuwe Kolk, MMconcept

Educatietraject: ROODPALEIS in samenwerking met o.a. Interzorg, Kunst & Cultuur Drenthe, De Brede School, De Kloostertuin (afd. Leonardo), Dr. Nassaucollege, Esdal College

Workshops: Betsy Torenbos, Homme Wedman

Met dank aan Zorgcollectief Zuidwest Drenthe (Gerard Schoep), Jan Postema Dans Studio & Ginie van der Beesen, Jetze Dam, VDG en de familie van Jan Fabricius. 

-Genomineerd voor Cultuurprijs Drenthe - 2015; multimediale theatervoorstelling Onder een dak (Jan Fabricius <>  Jo Willems 1914-2014)

-Juryrapport;

ROODPALEIS – Betsy Torenbos (1969) 

ROODPALEIS is opgericht door danseres en theatermaker Betsy Torenbos (Annen) en is het huisgezelschap van theater De Nieuwe Kolk. Het gezelschap maakte in 2014 de multimediavoorstelling Onder een dak.  In de bewerking van het toneelstuk van de Assense schrijver Jan Fabricius komen verschillende generaties aan het woord in documentaireblokken. De persoonlijke verhalen en herinneringen van ouderen – oral history – zijn altijd een vertrekpunt in de voorstellingen van ROODPALEIS. Zowel jong als oud herkent de thematiek. Onder een dak is de eerste in een reeks voorstellingen over het werk van Fabricius.

Betsy Torenbos is in 1991 afgestudeerd aan de Moderne Theaterdans Opleiding in Amsterdam als uitvoerend danseres. Ze is begonnen als danseres en ontwikkelde zich in de loop der jaren als choreograaf. Betsy was jarenlang als choreograaf en cameravrouw verbonden aan Het Nationaal Toneel. 

De jury over ROODPALEIS 

Met Onder een dak heeft Betsy Torenbos met ROODPALEIS weer een prachtige productie neergezet. Zij ziet ‘theater’ als spiegel, een fantastisch concept. Net als de andere producties van Betsy is ook deze weer met veel passie gemaakt en van heel goede kwaliteit: een mooi onderwerp, een goed verhaal, een duidelijke visie. Haar vakmanschap is bijzonder indrukwekkend. 

Ook als cultureel ondernemer is Betsy succesvol. Ze weet iedere keer weer met haar ideeën sponsoren te werven, waardoor ze al veel mooie producties heeft kunnen maken. Betsy bewijst al jarenlang dat ze zeer talentvol is. Het zou haar staat van dienst te kort doen door te zeggen dat ze een talent is dat op het punt staat om door te breken. Daarvoor heeft ze – ook landelijk – al veel te veel bereikt.