Theater


foto Mardoe Painter

ROODPALEIS

ROODPALEIS is opgericht in 2009 door de van oorsprong Drentse danser, choreograaf, videokunstenaar en theatermaker Betsy Torenbos. Zij heeft de afgelopen jaren naam gemaakt met spraakmakende, internationaal uitgevoerde Oral History projecten. Doel van ROODPALEIS is om multi-disciplinair theater te koppelen aan educatieve- en maatschappelijke activiteiten, waardoor de geschiedenis via mondelinge overlevering weer een plaats krijgt in de actualiteit en vooral bij de jongeren.

ROODPALEIS heeft speciale belangstelling voor Drenthe, maar houdt tegelijk de vensters open naar de rest van de wereld en streeft ernaar te werken als internationaal gezelschap. Makers van eigen bodem werken samen met jonge, buitenlandse kunstenaars in educatieve- en theaterprogramma’s die zowel getuigen van een wijde eigentijdse blik als het gebonden zijn aan de oorsprong.

De theatervoorstellingen, films en kunstinstallaties van Torenbos vinden dus hun oorsprong in de Oral History. Centrale thematiek is het onderzoek naar universeel geldende taboes die  in een lokale en particuliere setting aan scherpte en zeggingskracht winnen. Een goed voorbeeld hiervan is de basis voor de voorstelling Memento. Het levensverhaal van een vrouw uit Meppel die in oorlogstijd verliefd wordt op een Duitse soldaat met gruwelijke gevolgen.

ROODPALEIS komt voort uit Stichting Be-wonder die sinds 2000 producties maakt. Voor meer informatie zie www.be-wonder.com ook voor het cv van Betsy Torenbos.

Artistieke visie ROODPALEIS

Verhalen vormen al sinds het begin van Torenbos’ werken als kunstenaar de basis van haar scheppingen. Haar voorstellingen zijn een theatrale uitnodiging aan het publiek om het door haar hervertelde verhaal binnen te treden. Torenbos stimuleert en verscherpt het belevingsniveau van de toeschouwer. Ze wil andermans vaak bewogen verleden overbrengen aan haar publiek. Torenbos’ voorstellingen zijn een zoektocht naar wat mensen beweegt, naar de vormen van samenhang en uitsluiting die een samenleving creëert, naar de kracht van taboes, de werking van schuld en onschuld.

Het ritueel van de herinnering staat in de voorstellingen centraal. ‘Want herinnering’, zo zegt zij, ‘brengt reflectie teweeg op het eigen leven of op de geschiedenis’.

Van de wijde wereld terug naar Drenthe en vice versa.

De zoektocht, het maken van voorstellingen, leidde Torenbos tot een professionele dans- en theatercarrière en bracht haar en haar producties van Nederland naar Cyprus, Turkije, Macedonië, Italië, Oostenrijk, Japan en weer terug: De cirkel is rond, de contouren zijn getekend. De steeds wijdere kringen worden dunner en de hang naar duiding en diepte groeit. Het is voor haar tijd voor een beweging naar binnen, naar kleinere cirkels, naar de kern. Theater, muziek, video, dans, vormgeving, beweging en educatieve vormen van communicatie blijven het vocabulaire, het onderkennen van het belang van Oral History de basis. Want in het levende geheugen ligt de essentie van rituelen, taboes, samenhang en samenleven.


«- Terug